Steden en Gemeenten van Nederland > Burgerlijke-stand > Een Huwelijksakte Aanvragen

ADMINISTRATIEVE PROCEDURES

Een huwelijksakte aanvragen, hoe doe je dat?

Per jaar zeggen ruim 50.000 paren het ja-woord tegen elkaar. Ook sluiten er in Nederland jaarlijks nog eens 25.000 stellen een geregistreerd partnerschap. Bij het aangaan van een huwelijk wordt een zogenaamde huwelijksakte opgesteld, ook wel trouwakte genoemd. Dit is het bewijs dat je met elkaar bent getrouwd.

Een huwelijksakte aanvragen, hoe doe je dat?

De huwelijksakte wordt vervolgens ingeschreven bij de burgerlijke stand. Naast de huwelijksakte onderteken je tijdens een huwelijk ook vaak een trouwboekje. In tegenstelling tot de huwelijksakte is het trouwboekje alleen een ceremonieel document ter herinnering aan jullie trouwdag. Eventuele kinderen worden ook vaak bijgeschreven in het trouwboekje en daarom wordt deze ook wel het familieboekje genoemd.

Hoe vraag je een huwelijksakte aan?

De huwelijksakte krijg je dus bij het voltrekken van een huwelijk. Maar wat als je deze kwijt raakt? Dan kan je altijd een nieuw uittreksel of afschrift aanvragen. Een uittreksel of afschrift zijn dus twee verschillende documenten. Een afschrift van een akte van de burgerlijke stand is een fotokopie van de akte. Dit afschrift bevat een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Een uittreksel bevat daarentegen alleen de persoonsgegevens uit de akte.

Een afschrift van de huwelijksakte kan je zelf aanvragen. Mocht je niet in de gelegenheid zijn om dit zelf te doen dan kan je ook iemand machtigen. Daarnaast kan iemand met een ‘gerechtvaardigd belang’ een huwelijksakte aanvragen, dit kan bijvoorbeeld het geval zijn tijdens een gerechtelijke procedure. Een uittreksel van de huwelijksakte is aan te vragen door jou, een gemachtigde en door andere belanghebbenden, bijvoorbeeld een echtgenoot of erfgenaam.

Waar wordt een huwelijksakte aangevraagd?

De huwelijksakte is dus een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand. Naast de huwelijksakte vallen hier ook de geboorteakte, overlijdensakte, echtscheidingsakte en akte van partnerschapsregistratie onder. Deze moeten altijd worden opgevraagd bij de gemeente die de akte heeft opgesteld, ook na een eventuele verhuizing of immigratie. Het aanvragen kan zowel persoonlijk, schriftelijk als online met DigiD. De huwelijksakte wordt na het voldoen van de betaling binnen vijf werkdagen naar je thuis gestuurd, in 2021 ligt de prijs voor het aanvragen van een huwelijksakte op € 14.

Gebruik van de huwelijksakte

De huwelijksakte is dus het officiële bewijs van de huwelijksvoltrekking. Op de akte staan van jou en je partner alle voor- en achternamen, van zowel voor als na het huwelijk. Jullie geboortedata en plaats en natuurlijk de datum en plaats van het huwelijk. Ook staan de namen van beide ouders en beide getuigen op de akte. Maar waar is deze akte eigenlijk voor nodig?

In sommige gevallen is een officieel bewijs van een huwelijk nodig, zoals bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Ook kan het zijn dat je dit moet voorleggen bij de aankoop van een huis of bij de geboorte van een kind. Vooral in het buitenland kan dit het geval zijn, je kan de huwelijksakte dus ook opvragen vanuit het buitenland.

Een huwelijksakte opvragen vanuit het buitenland

In het buitenland kan de officiële huwelijksakte dus nodig zijn. Er zijn landen waar een kind bijvoorbeeld alleen erkend kan worden wanneer de ouders getrouwd zijn. Bij het aanvragen van een partnervisa wordt ook vaak gevraagd om een huwelijksakte.

De huwelijksakte kan online aangevraagd worden bij de gemeente die de huwelijksakte heeft opgesteld. Geen toegang tot aanvraag online? Dan kan je er ook voor kiezen iemand te machtigen. Bij het aanvragen kan je kiezen tussen een exacte kopie of een internationaal uittreksel van de akte. Deze wordt na het voldoen van de betaling per post opgestuurd naar jouw adres in het buitenland of naar het adres van de gemachtigde persoon in Nederland.

Ga voor meer informatie naar de officiële rijksoverheid.nl webpagina.